میدان مغناطیسی یکی از خواص فیزیکی در فلزاتی همچون آهن است که هم می تواند به ضرر ما تمام شود و هم می تواند به سود ما باشد. در برخی از قطعات صنعتی وجود میدان مغناطیسی می تواند باعث ایجاد آسیب در دستگاه شود.

به همین دلیل در این نوع دستگاه ها معمولاً از آلیاژهایی استفاده می شود که ضمن برآورده کردن نیازمان، میدان مغناطیسی تولید نکنند و یا حداقل میدان مغناطیسی ایجاد شده بسیار ضعیف باشد؛ اما در برخی موارد نیز مانند جداسازی قطعات فلزی از اشیای غیر فلزی در بین زباله های شهری که مقدار آن ها اصلاً کم نیست، وجود میدان مغناطیسی مانند یک معجزه برای ما عمل می کند و می توان از این خاصیت برای ساخت و استفاده دستگاه های جداکننده فلزات با راندمان بالا در زمان کم به صورت گسترده استفاده نمود. پولی مگنت نیز یکی از این دستگاه ها می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

توضیح مختصری در ارتباط با پولی مگنت:

در این قسمت به صورت مختصر تعریفی از پولی مگنت ارائه میدهیم و در ادامه به تفضیل به آن خواهیم پرداخت:

پولی مگنت از بهترین جدا کننده های مغناطیسی موجود دردنیا میباشد که دو نوع الکتریکی و دائمی دارد و از یک غلطک 360 درجه مگنت قوی تشکیل شده که به عنوان غلطک محرک نوار نقاله مورد استفاده قرار میگیرد.

از این دستگاه زمانی استفاده میشود که میخواهند قطعات آهنی را از موادی که توسط نوار نقاله حمل می شوند جداکنند از همین رو این دستگاه در صنایع مختلف کاربرد های زیادی دارد.

پولی مگنت به صورت اتوماتیک ذرات آهنی موجود در مواد را جدا کرده و از خط تولید خارج کند و به دلیل اینکه موادی که توسط نوار نقاله حمل میشوند فاصله ی بسیار کمی با پولی مگنت دارند ذرات و قطعات آهنی به راحتی جذب شده و به قسمت زیرین دستگاه منتقل میشوند.

از پولی مگنت ها معمولا در خط تولیدهایی که به طور پیوسته کار میکنند و امکان متوقف کردن آنها وجود ندارد برای جدا کردن ذرات آهنی استفاده میشود که این ذرات آهنی به صورت خودکار به محل دیگری منتقل میشوند.

همانطور که در بخش های بعد به آن اشاره خواهد شد این دستگاه یعنی پولی مگنت زیر نوار نقاله قرار میگیرد و مواد با کمترین فاصله از روی آن عبور میکنند به همین دلیل است که این دستگاه دارای 220 درجه مگنت از نوع الکتریکی و دائمی میباشد که برای موادی که دانه ها و ذرات ریز فلزی در آن وجود دارد بسیار موثر است.

در ادامه به کاربردهایی که این دستگاه دارد به صورت مفصل خواهیم پرداخت اما بعضی از کاربردهای آن را به صورت مختصر در این قسمت بیان میکنیم که عبارتند از:

پرعیار سازی سنگ آهن به صورت کلوخه

تفکیک قطعات آهنی در صنایع بازیافت

جدا کردن آلودگی های آهنی در صنایع غذایی

و جدا کردن آلودگی های آهنی در کانی های غیر فلزی

 در این بخش میخواهیم به مزیت هایی که پولی مگنتها دارند اشاره کنیم که عبارتند از:

  • پولی مگنت ها دارای پوسته و متعلقات stainless steelهستند.
  • آنها از میدان مغناطیسی بسیار بالا و یکنواخت برخوردار هستند.
  • میتوان برای انواع تسمه نقاله پولی مگنت مناسب با آن تسمه را طراحی و تولید کرد.
  • نصب کردن آنها همانگونه که در ادامه به آن اشاره خواهد شد بسیار راحت است.
  • طراحی و ساخت آن استاندارد است.
  • میدان مغناطیسی این دستگاه به برق نیاز ندارد.
  • شدت میدان مغناطیسی این دستگاه در هنگام کار یکسان و ثابت است.

پولی مگنت چیست؟

پولی مگنت یا قرقره مغناطیسی وسیله ای است که بر اساس خاصیت مغناطیسی آهنرباهای صنعتی کار می کند. این دستگاه یک نوار نقاله دارد که بسته به حجم مواد و راندمان مورد نیاز طول این نوار نقاله می تواند متغیر باشد.

با روشن کردن این دستگاه فوق العاده، موادی مانند زباله های مخلوط وارد دستگاه می شوند و از روی نوار نقاله عبور می کنند. در حین عبور آهنربای دستگاه، فلزات آهنی که دارای میدان مغناطیسی هستند را جذب کرده و بقیه مواد را رها می کند تا در محفظه دیگری تخلیه شوند.

مزایای استفاده از دستگاه پولی مگنت چیست؟

مزیت بسیار عالی که اگر در مورد این دستگاه بدانید زودتر اقدام به خریدش می کنید این است که نصب آن نیاز به تخصص خاصی ندارد و بسیار آسان است.

از طرفی مانند برخی دستگاه های صنعتی گران قیمت نیاز به هزینه نگهداری چندانی نخواهد داشت و قطعات مورد استفاده در آن طوری عمل می کنند که به ندرت نیاز به تعمیر یا تعویض دارند؛ بنابراین عمر مفید آن ها طوری است که سودش بسیار زیاد خواهد بود؛

بنابراین به طور کلی این دستگاه شگفت انگیز ایده آل برای جداسازی مواد دارای خاصیت مغناطیسی مناسب است. به همین دلیل بیشتر در صورت محدود بودن فضا مانند جداسازی زباله ها در کارگاه های دور از شهر یا استفاده در برخی از کارخانه ها که نیاز به جداسازی فلزات دارند، به کار برده می شود.

انواع دستگاه های پولی مگنت

دستگاه های پولی مگنت در کل ساختارهای یکسانی دارند؛ یعنی همه آن ها بر اساس خاصیت میدان مغناطیسی قوی آهنرباهایی که در آن ها استفاده شده اند، کار می کنند؛ اما از نظر دائمی یا غیر دائمی بودن این میدان مغناطیسی می توانند به دو صورت زیر تولید شوند:

پولی مگنت های دائمی

این نوع پولی مگنت ها از فریت یا آهنرباهای خاکی بسیار کمیاب درست می شوند تا بتوانند به صورت دائمی عملیات جداسازی فلزات را بدون ضعیف شدن میدان مغناطیسی انجام دهند؛ زیرا در موارد پرکابرد که دستگاه باید ساعت ها پشت سر هم کار کند، اگر میدان مغناطیسی ضعیف شود، راندمان جداسازی نیز کاهش می یابد که قطعاً به ضرر کاربر دستگاه خواهد بود.

پولی مگنت های موقت

در پولی مگنت های موقت از ولتاژ های متغیر و قابل کنترل برای جداسازی استفاده می شود؛ فرض کنید کارگاهی این دستگاه را خریداری می کند که تنها به دو ساعت کارکرد آن در روز نیاز دارد؛ بنابراین نیازی به میدان مغناطیسی دائمی نخواهد بود و اپراتور می تواند دستگاه را خاموش کند.

همچنین در انواع جدید آن امکان برنامه ریزی برای جدا سازی برخی اشیای خاص وجود دارد. میدان های مغناطیسی به کار برده شده در انواع دستگاه های پولی مگنت یا با استفاده از آهن رباهای دائمی و یا سیم پیچ های الکترومغناطیسی تولید می شوند.

به طور کلی نیز پولی مگنت ها یا دستگاه های قرقره ای جداکننده آهن، در طیف گسترده ای از قطرها و عرض ها در بازار موجود هستند و این بستگی به دستگاه شما دارد که به چه قطر و عرضی نیاز دارید. گاهی نیز از این دستگاه ها به عنوان جداکننده های مرحله نهایی برای پاکسازی قوی تر مواد استفاده می شوند که باز هم می تواند در نوع انتخابی آن برای ما تاثیرگذار باشد.

استفاده از پولی مگنت در چه صنایعی کاربرد دارد؟

در قسمت های قبلی به صورت پراکنده در مورد کاربردهای دستگاه پولی مگنت صحبت کردیم؛ اما درصورتی که بخواهیم به صورت جزئی تر به عملکرد این دستگاه در موارد مختلف بپردازیم، باید بگوییم امروزه از این دستگاه در همه موارد زیر به وفور در سراسر جهان استفاده می شود:

  • تولید انواع سرامیک برای خارج کردن ناخالصی های مواد معدنی مورد استفاده
  • جداسازی و خالص سازی سنگدانه ها و انواع سنگ های معدنی
  • فراوری مواد غذایی (گاهی اوقات در صنایع تولید غذا احتمال آلودگی مواد اولیه به ذرات دارای میدان مغناطیسی وجود دارد که اگر جداسازی نشوند می توانند عوارض زیادی برای سلامت مصرف کننده ها ایجاد نمایند.)
  • تولید انواع شیشه و پلاستیک
  • جداسازی های مغناطیسی مانند پاکسازی زباله های شهری
  • برای بسته بندی
  • بازیافت مواد فلزی
  • فلزکاری و انجام عملیات سرباره
  • در عملیات پردازش چوب و پاکسازی چوب، خصوصاً ضایعات چوب حاوی میخ، پیچ و غیره
  • در عملیات MRF (تسهیلات بازیابی مواد)
  • از بین بردن آلودگی آهنی از Cullet (شیشه بازیافت خرد شده)
  • نصب بر روی دستگاه های سنگ شکن و دستگاه های خرد کن
  • در معادن سنگ و معادن برای محافظت از سنگ شکن ها و صفحات

عملکرد دستگاه پولی مگنت دقیقاً به چه صورتی است؟

در این دستگاه بالای یک نوار نقاله نسبتاً طولانی (بسته به نوع کاربرد) یک آهنربای صنعتی میله ای با خاصیت مغناطیسی قوی به صورت یک قرقره وجود دارد که ممکن است به صورت دائمی یا متغیر با تغییر ولتاژ باشد.

در هر دو نوع دستگاه های پولی مگنت میدان مغناطیسی ایجاد شده کل محیط 360 درجه قرقره را پوشش می دهد. این امر باعث می شود که مطمئن باشیم مواد عبور یافته از همه جهات تحت تاثیر نیروی میدان مغناطیسی است و جداسازی فلزات به طور کامل انجام می شود.

زمانی که دستگاه پولی مگنت شروع به کار می کند مواد عبوری از روی نقاله از ابتدای نقاله تا انتهای آن در جایی که مواد غیر مغناطیسی باید تخلیه شوند عبور می کنند. در این حین فلزات دارای میدان مغناطیسی مانند انواع حلبی ها و آهن آلات جذب شده و روی سطح کمربند متحرک نگه داشته می شوند.

سپس در هنگام بازگشت نوار نقاله فلزات از میدان مغناطیسی خارج شده و تحت نیروی جاذبه به محفظه مخصوص جمع آوری فلزات منتقل خواهد شد. در برخی از انواع دستگاه های پولی مگنت، یک صفحه انتقال دهنده یا دایورتور قابل تنظیم غیر مغناطیسی در زیر قرقره قرار گرفته است تا جدایی بخش مغناطیسی و غیر مغناطیسی به صورت تضمینی و تمیزتر انجام شود.

انواع دستگاه های پولی مگنت بر اساس نوع آهنربای به کار رفته

همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم در برخی از این دستگاه ها از آهنرباهای دائمی و در برخی از آن ها از سیم پیچ های الکترومغناطیسی برای تولید میدان مغناطیسی و جذب فلزات استفاده می شود. هر کدام از این مواد برای کاربردهای خاصی هستند و ویژگی های منحصر به فردی دارند که عبارت اند از:

پولی مگنت های ساخته شده با آهنرباهای دائمی

این پولی مگنت ها برای کاربردهایی مانند جذب میخ، پیچ و فلزات آهنی کوچک به اندازه پیچ و مهره بسیار مناسب هستند. درواقع این دستگاه ها از آهنرباهای سرامیکی فریت با مقاومت استاندارد ساخته می شوند.

مدل های فریت سرامیکی، میدان های مغناطیسی عمیقی تولید می کنند و برای بازیابی فلزات بزرگ نیز بسیار ایده آل هستند. البته نوع آهنربایی که برای فلزات کوچک استفاده می شود میدان مغناطیسی شدیدتری دارند که به راحتی ذرات فلزی ریز را جدا می کنند.

پولی مگنت های ساخته شده از سیم پیچ های الکترو مغناطیسی

قرقره های الکترو مغناطیسی به طور ایده آل برای جداسازی فلزات آهنی بزرگتر یا سنگین تر مناسب هستند. درواقع طراحی فوق العاده این دستگاه برای جداسازی فلزات سنگین در محیط های دشوار و طاقت فرسا که عملیات استخراج فلزات در آن سخت می باشد، بسیار کاربردی است. سیم پیچ های الکترومغناطیسی داخلی پولی مگنت بر روی شافت های ضخیم نصب شده و با قرقره می چرخند تا اطمینان حاصل شود که محصول منتقل شده در هر زمان به طور کامل در معرض یک میدان مغناطیسی قوی برای جداسازی حداکثری قرار دارد.

جمع بندی

همان طور که ملاحظه کردید کاربرد های دستگاه پولی مگنت در صنایع گوناگون بسیار گسترده است. بخصوص در حال حاضر که بیشتر به حفظ منابع بکر و طبیعی مانند انواع معادن توجه می شود و مسئله بازیافت فلزات هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر سود دهی بسیار حائز اهمیت است، کاربرد انواع دستگاه های پولی مگنت هر روز بیشتر می شود. به همین خاطر کارخانه های تولیدی، از این دستگاه در قطرها و عرض های متفاوت برای فرستادن به سرتاسر جهان تولید می کنند تا همه صنایع بیش از پیش بتوانند از آن بهره مند شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *