پنجره مغناطیسی : نیروی مغناطیسی یکی از نیروهای فوق العاده کاربردی در تمام صنایع مختلف است که امروزه از آن در بسیاری از تجهیزات و ماشین ها استفاده می شود؛

مثلاً از انواع درام مگنت ، پولی مگنت و صفحات مغناطیسی به عنوان جداکننده های فلزات مختلف دارای ویژگی مغناطیسی استفاده می شود و به همین دلیل راندمان میزان بازیافت فلزات بسیار افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از وسایلی که در آن از خاصیت مغناطیس آهنربا استفاده می شود پنجره مغناطیسی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

پنجره مغناطیسی از نظر ابعاد تقریباً شبیه پنجره های شیشه ای و معمولی است اما در داخل آن از یک شبکه بسیار قوی آهنربا استفاده می کنند؛ یعنی آهنرباها با آرایش های خاصی در کنار هم در قاب این پنجره قرار خواهند گرفت.

کاربرد پنجره مغناطیسی

مهم ترین مزیت پنجره های مغناطیسی جذب آهن و فلزات دارای میدان مغناطیسی توسط پره های این پنجره می باشد؛ بنابراین از این پنجره ها در ساختمان سازی و برای پنجره منازل یا ساختمان های اداری به ندرت به عنوان عایق استفاده می شود.

بلکه باید در مکان هایی از آن ها استفاده کرد که مانند یک غربال بتوانند مواد فلزی را با ایجاد نیروی مغناطیسی جذب کرده و مواد غیر فلزی را از خود عبور دهند؛

بنابراین باز هم مانند ماشین های پولی مگنت یا درام مگنت نوعی جدا کننده هستند؛ بنابراین بر حسب نوع عملکرد این پنجره ها می توان از آن ها در موارد زیر استفاده کرد:

  • صنعت دامداری
  • صنایع غذایی
  • صنایع تولید پلیمر و پلاستیک
  • صنایع مواد شیمیایی و نفتی
  • کامپوزیت
  • صنایع و کارگاه های آهن
  • جداسازی برخی از خرده فلزات در سایر صنایع

از پنجره مغناطیسی علاوه بر موارد گفته شده در مسیر کانال ها و شوت ها و یا دهانه های ورودی و خروجی قیف دستگاه هایی که دارای نوار نقاله برای عبور مواد هستند نیز استفاده می شود تا ادامه فرایند دچار اختلال نشود.

این کار باعث خواهد شد به راحتی تمامی خرده آهن ها و اجسام فلزی دارای خاصیت مغناطیسی در حین عبور از پنجره مغناطیسی به پره های پنجره چسبیده و عمل جداسازی به خوبی انجام شود.

به علاوه چون تعداد زیادی از این پره ها در یک قاب پنجره آهنربایی قرار می گیرد، شدت نیروی مغناطیسی ایجاد شده نیز بیشتر بوده و جداسازی با درصد خلوط بالاتری انجام می شود.

هرچه اجسام فلزی با اجسام غیر فلزی ریزتر مخلوط باشند باید پره های داخل پنجره مغناطیسی به هم نزدیک تر و تعدادشان بیشتر باشد.

انواع پنجره مغناطیسی

نوع آهنرباهایی که در پنجره های مغناطیسی استفاده می شود، می تواند متفاوت باشد. از این نظر پنجره ها به دو نوع پنجره مغناطیسی یا آهنرباهای سرامیکی و پنجره های مغناطیسی با آهنربای نئودیوم تقسیم بندی می شوند.

تفاوت این دو نوع آهنربا در قدرت و شدت میدان مغناطیسی است که ایجاد می کنند.

آهنربای نئودیم قوی ترین آهنربای صنعتی دنیاست که بسیار پرقدرت می باشد. به همین دلیل هر پنجره مغناطیسی که با آهنرباهای نئودیم ساخته شده باشد، بسیار قوی تر و گران تر است.

با این حال اگر فلزاتی که می خواهید از مواد دیگر جدا کنید ریز هستند بهتر است از نوع نئودیم استفاده کنید که راندمان و درصد خالص سازی بالاتری دارند.

ممکن است در ابتدا نیاز به هزینه بیشتری نسبت به پنجره های ساخته شده با آهنربای سرامیکی ایجاد کنند اما با توجه به درصد خلوصی که با جدا سازی به وجود می آورند در طولانی مدت مقرون به صرفه تر خواهند بود.

همچنین قبل از خرید توجه داشته باشید که در برخی از انواع پنجره صنعتی ، آهنرباهای استفاده شده توسط کارخانه سازنده صیقلی و ضد سایش شده اند و در محیط های مرطوب یا خیلی خشک نیز کاربرد دارند. از نظر شکل ظاهری نیز پنجره های مغناطیسی در دو شکل گرد و چهار گوش تولید می شوند.

مزایای استفاده از پنجره مغناطیسی

میله های مغناطیسی یا آهنرباهایی که در داخل انواع این پنجره ها به کار برده می شوند شدت بسیار زیادی دارند.

به علاوه امکان سفارشی سازی و تولید آن ها در ابعاد و سایزهای مختلف وجود دارد. از طرفی به دلیل اینکه در ساخت این پنجره ها از قوی ترین مگنت های موجود در سرتاسر جهان استفاده می شود یک انتخاب بسیار مناسب برای جداسازی ذرات آهنی در مسیر شوت ها و کانال های خشک و تر می باشند.

در واقع مزیت فوق العاده پنجره مغناطیسی این است که آهنرباهای موجود در آن دارای پوشش استیل ضد زنگ و ضد سایش بوده که برخلاف برخی از دستگاه های جدا کننده می توان از آن ها در هر محیط و شرایطی استفاده کرد.

همچنین دقت بالای جداسازی پنجره های مغناطیسی در جدا کردن ذرات ریز و میکرونیزه آهنی باعث افزایش کیفیت محصولات تولید شده نیز می شود.

از مزایای دیگر این پنجره ها امکان نصب آسان در مکان های مختلف و مسیرهای کاملاً متفاوت است. وزن آن ها نیز بسیار سبک بوده و به راحتی می توان پنجره مغناطیسی را به نقاط مختلف انتقال داد و برای عملکردشان نیاز به برق یا باطری نیز نخواهید داشت.

در واقع عملکردشان کاملاً فیزیکی و بدون نیاز به تجهیزات خاص می باشد که همین امر آن ها را بسیار مقرون به صرفه کرده است.

از پنجره مغناطیسی برای چه ساختمان هایی استفاده می شود؟

پنجره های مغناطیسی در همه ساختمان ها مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ اما به دلیل نیروی مغناطیسی که ایجاد می کند می تواند نویزها و فرکانس ها را جذب کند؛ بنابراین در ساختمان هایی که در مناطق بسیار پر سر و صدا مانند نیروگاه ها و کارخانه ها قرار دارند از این نوع پنجره استفاده می شود.

نتایج استفاده از این پنجره ها نشان می دهد که در برخی موارد توانسته اند حتی تا 90% از فرکانس ها را جذب کرده و محیطی آرام و بدون سر و صدا در داخل ساختمان ایجاد کنند.

از طرفی خاصیت مغناطیسی این پنجره ها باعث می شود از یخ زدگی و مه گرفتگی آزاردهنده شیشه ها به خصوص در مناطق برفی و بارانی جلوگیری شود.

پره های این پنجره صنعتی از ورود بیش از حد گرد و غبار به فضای داخلی نیز جلوگیری کرده و برای مناطق صنعتی که آلاینده ها و گرد و غبار زیادی وارد خانه ها می شوند می تواند گزینه مناسبی باشد

همچنین مواد اولیه ای که در ساخت پنجره مغناطیسی استفاده می شود ایمن تر از شیشه بوده و حتی با ضربه خورد نشده و تاب هم نمی خورند؛ بنابراین عمر مفید آن ها طولانی است.

از همه بهتر، پنجره های مگنتیت را می توان متناسب با هر پنجره ساخت. انواع پنجره آهنربایی گرد، بیضی شکل، ذوزنقه برای پنجره های مگنتیت مشکلی ندارند. حتی پنجره های عظیم را می توان با یک صفحه (تقریباً نامرئی) پوشاند.

این پنجره ها مانند پنجره های عایق عمل می کنند؛ یعنی در فصل زمستان از ورود سرما به خانه و در فصل تابستان از خروج آن جلوگیری می کنند. همین عملکرد را برای گرما هم دارند. تا جایی که گزارش ها نشان داده اند استفاده از این پنجره ها می تواند تا 75 درصد اتلاف انرژی را کاهش دهد؛

اما متاسفانه هنوز استفاده گسترده از آن ها در ساخت و ساز صورت نگرفته است.

سایر مزایای استفاده از پنجره مغناطیسی در ساختمان ها عبارت اند از:

  • آسیب نرساندن به قاب پنجره
  • مقاومت بالا در برابر باد های شدید
  • امکان ورود و خروج هوا و ایجاد تهویه مناسب
جمع بندی

همان طور که ملاحظه کردید پنجره صنعتی نوع خاصی از محصولات ساخته شده با آهنرباهای صنعتی هستند ، که کاربردهای بسیار فراوانی در صنایع مختلف دارند.

اگر خصوصیات منحصر به فرد این نوع پنجره ها بیشتر به مهندسان و کارفرمایان اطلاع رسانی شود قطعاً میزان استفاده از آن هر روز بیشتر خواهد شد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *